Tot ce trebuie să ști despre lumini !

     Iluminatul scenei este o formă de artă, fiind folosita pentru a ilumina un loc de spectacol și pentru a avea un impact asupra unui eveniment, dând direcție vizuală și modelând fundalul. Sunt multe de învățat despre iluminatul scenei, vom acoperi impreuna câteva dintre fundamentele iluminatului scenic, care sunt de ajutor pentru oricine lucreaza in industria evenimentelor.

CARE ESTE SCOPUL ILUMINATULUI SCENIC?

     Scopul iluminării scenei nu se limitează la un singur obiectiv, el vă poate ajuta să captați atenția publicului și să îmbunătățiți o producție în mai multe moduri. Iluminatul potrivit pentru scenă poate fi:

  • Obiectivul de baza pentru iluminarea scenei este acela de a ilumina artiștii, decorurile și recuzita, astfel încât publicul să poată vedea clar tot ceea ce este menit să se vadă pe scenă. O lumina neadecvată poate ruina o producție. De exemplu, lumina slabă va îngreuna perceptia expresiilor faciale ale actorilor – chiar și pentru membrii publicului așezați aproape de scenă. Lumina este, de asemenea, importantă pentru oamenii de pe scenă, astfel încât aceștia să vadă unde merg și să poate vedea ceilalți dansatori, actori sau muzicieni.
  • Evidențiați diferite zone: iluminatul de scenă vă poate ajuta, de asemenea, să direcționați privirea membrilor publicului unde ar trebui să meargă. În cele mai dramatice cazuri, cea mai mare parte a unei scene poate fi întunecată si un singur reflector sa scoata in evidenta un anumit obiect . În multe alte cazuri,luministul  poate sa acopere cu  lumina  o zonă largă .Apoi, ei pot folosi o alta lumina pentru a ghida atenția publicului către o anumită zonă, cum ar fi un difuzor în prim-plan.
  • Stabiliți scena:lumina va poate ajuta, de asemenea, să creați imaginea dorită într-o scenă. În unele cazuri, aceasta înseamnă crearea de iluzii optice cu lumini. Puteți folosi o lumină în mișcare pentru a face să pară ca și cum soarele ar răsări sau pentru a face scena să se întunece în timp ce un actor acționează întrerupătorul luminii de recuzită într-o cameră. De asemenea, puteți utiliza șiruri iluminate din spate pentru a crea iluzia unei nopți înstelate, a unei zile însorite sau chiar a unui incendiu.
  • Controlează starea de spirit: Iluminarea scenei poate avea, de asemenea, un efect major asupra stării de spirit. Ideea este de a potrivi iluminarea cu conținutul spectacolului pentru a încuraja emoțiile potrivite în public. Acest lucru ar putea însemna o strălucire moale și caldă pentru o scenă fericită într-o piesă sau nuanțe slabe și reci pentru o baladă tristă în timpul unui concert. Anumite culori sunt asociate cu diferite dispoziții. De exemplu, albastrul este adesea asociat cu tristețea, iar roșul este asociat cu sentimente intense, cum ar fi dragostea sau agresivitatea.

 

TERMINOLOGIA ILUMINATULUI SCENIC

     Pentru a înțelege mai bine subiectul iluminatului de scenă, vă ajută să vă familiarizați cu câteva nume de iluminat de scenă pentru articole și concepte care apar de obicei în acest domeniu:

 

  • Lanternă: Deși le puteți auzi pur și simplu denumite lumini sau corpuri de iluminat, unitățile de iluminat utilizate în iluminatul scenei sunt, de asemenea, numite felinare. În Europa, termenul mai comun este - corpuri de iluminat.
  • Lămpi: Lampă este termenul corect pentru ceea ce puteți numi un bec într-un context de iluminat casnic. În iluminatul scenei, becurile care intră în corpurile de iluminat sunt în mod constant numite lămpi.
  • Wash : o spălare, cunoscută și sub numele de umplere, este o gamă largă de iluminare care oferă o acoperire constantă pe o scenă. Proiectoarele sunt de obicei folosite pentru a crea o spălare.
  • Intensitate: Intensitatea este termenul pe care profesioniștii în iluminat îl folosesc pentru a descrie nivelul de luminozitate al unei lumini de scenă. O lumină mai intensă va absorbi mai multă putere electrică. Scăderea alimentării cu energie electrică face ca lumina să devină mai slabă sau mai scăzută în intensitate.
  • Difuzia: Difuzia este procesul de dispersie a luminii pentru a o înmuia. O lumină difuză este opusul unui fascicul intens cu margini dure. Inginerii de iluminat pot folosi material de difuzie, care este ca un gel incolor, pentru a înmuia lumina.
  • Barndoors: Sunt seturi de două sau patru clapete metalice care se fixează pe partea din față a unei lumini de scenă pentru a arunca un fascicul de lumină larg răspândit și moale. Ușile barului modelează lumina și creează o margine mai dura unde lumina se oprește, astfel încât fasciculul să nu lumineze zonele în care ai prefera să rămână întunecate.
  • Shutters : Jaluzelele sunt similare cu ușile de bar, dar sunt încorporate în corpuri de iluminat elipsoidale. Prin mișcarea obloanele, puteți manipula forma luminii și puteți bloca anumite zone.
  • Gel: Un gel, numit și filtru de culoare, este ceea ce profesioniștii în iluminat folosesc pentru a schimba culoarea unui fascicul de lumină. Gelurile constau din foi transparente cu o foaie de plastic colorată translucidă în mijloc. Prin alunecarea gelurilor diferite în cadrul de culoare pe o lumină, puteți folosi aceeași lumină pentru a proiecta multe culori diferite.
  • Gobo: Un gobo, numit și model, este un disc subțire de metal cu un model decupat, ca un șablon. Prin plasarea gobo-ului într-un suport în fața unei surse de lumină, lumina va arunca un model pe scenă. Acest model ar putea crea o imagine, cum ar fi orizontul unui oraș, sau ar putea pur și simplu să adauge puțină textură luminii.
  • Snoot: Un snoot, poreclit și o pălărie de cilindru după apariția sa, este un accesoriu opac, cilindric, pe care îl puteți plasa peste o lumină pentru a reduce flare sau lumina parazită care poate proveni de la corpurile de iluminat.
  • Cyclorama: O cicloramă, sau un „cyc” pe scurt, este un fundal mare de pânză folosit pe o scenă. Este de obicei concav, întinzându-se într-un arc de la o parte la cealaltă a scenei. Puteți folosi echipamente de iluminat pentru a proiecta lumina sau imaginile pe cicloramă.

 

TIPURI DE CORPURI DE ILUMINAT DE SCENA

     Există mai multe tipuri de corpuri de iluminat care sunt comune în proiectarea iluminatului de scenă. Fiecare tip este proiectat pentru un scop unic, astfel încât majoritatea setărilor de iluminat de scenă vor include mai multe tipuri de felinare. Aceste dispozitive pot include:

  1. Elipsoidal - Un reflector elipsoidal produce un fascicul de lumină intens, bine definit, care este perfect pentru iluminarea frontală. Puteți regla focalizarea cu margini moi sau ascuțite, puteți utiliza obloanele pentru a regla forma luminii și puteți împiedica lumina să curgă în zonele în care doriți să rămâneți întunecate. Aceste lumini pot ține, de asemenea, gobo și geluri, astfel încât să puteți crea modele și culori cu ele.
  2. Followspot - Un followspot este un tip de reflector, astfel încât proiectează un fascicul de lumină intens și concentrat pentru a oferi o concentrare suplimentară unui interpret care se mișcă pe scenă. Aceste lumini sunt utile în special atunci când nu sunteți sigur pe ce cale va urma un interpret și trebuie să răspundă în timp real, deoarece în mod tradițional sunt operate manual. Pe lângă reglarea poziționării punctului de urmărire, operatorul poate ajusta și dimensiunea și nivelul de intensitate al fasciculului și poate regla cu ușurință culoarea cu panouri încorporate.
  3. Fresnel - Aceste lumini poartă numele inventatorului lor, Augustin Fresnel. Ceea ce face aceste lumini unice este faptul că au o lentilă formată din inele concentrice. Lumina este mai strălucitoare în inelul central și se înmoaie cu cât se apropie de margini. Aceste lumini sunt o alegere bună pentru spălări, deși pot produce, de asemenea, fascicule mai înguste de lumină, cu o margine moale. Nu puteți utiliza obloane sau modele pe aceste lumini.
  4. PAR Can - Un reflector parabolic aluminizat (PAR) este un element de bază în iluminatul scenei. Cutiile PAR sunt lămpi cu fascicul etanș în carcase metalice cilindrice. Aceste lumini sunt similare cu farurile vehiculelor și au design simplist. Ele nu vă oferă precizie cu opțiunile de focalizare sau de zoom, dar le puteți ajusta pentru a crea fascicule orizontale sau verticale. Puteți alege dintre opțiunile standard și LED și puteți utiliza geluri pentru a crea lumini colorate.
  5. Proiector - Un proiector este un dispozitiv mare pe care un operator îl poate deplasa orizontal sau înclina vertical. Nu au lentile, așa că proiectoarele sunt determinate exclusiv de tipul reflectorului și al lămpii. În proiectoarele simetrice, lumina este distribuită în mod egal deasupra și sub axa orizontală a lămpii. În proiectoarele asimetrice, lumina se răspândește mult mai mult într-o direcție decât în ​​cealaltă pe axa orizontală. Ca și cutiile PAR, proiectoarele nu pot suporta modele, ajustări ale fasciculului sau alte accesorii în afară de gelurile colorate și difuzia.
  6. Cyc Light - Amintiți-vă că un „cyc” este un fundal mare de pânză. În consecință, o lumină ciclică este un dispozitiv cu fața deschisă care oferă o lumină uniformă pe o suprafață ciclică sau un alt tip de suprafață verticală. Aceste lumini pot fi poziționate pe podea sau atârnate aproape de fundal, astfel încât să poată acoperi eficient fundalul într-o foaie de lumină.
  7. Strip Light - Lămpile cu bandă pot fi folosite și ca lumini ciclice, dar aceste lumini sunt mai largi decât majoritatea luminilor ciclice. Ele constau din mai multe lămpi dispuse într-un rând orizontal. O bandă de lumină este ceea ce mulți ingineri de iluminat folosesc pentru a adăuga o cantitate mare de acoperire a culorii unei scene. De asemenea, vă pot permite să amestecați culorile. Aceste lumini vin atât în ​​variante standard, cât și în variante LED.

POZIȚII DE ILUMINARE

     Unul dintre conceptele fundamentale de iluminare a scenei de înțeles este pozițiile de iluminare. Principalele poziții de iluminare a scenei pe care designerii de iluminat le iau în considerare în design-ul lor includ:

     Luminile din față: farurile din față sunt sursa principală de iluminare. În multe situații, veți folosi iluminarea frontală pentru a oferi o spălare pentru întreaga scenă. Fixările care îndreaptă înainte spre fețele artiștilor sunt un punct de plecare important, dar prin ele însele, vor face ca un interpret să pară plat.

     Iluminare de fundal: Pentru a oferi un aspect mai dimensional în cazul în care actorul iese din fundal, aveți nevoie și de iluminare de fundal și iluminare în jos. Luminile de fundal sunt poziționate în spatele scenei, în spatele interpreților. Puteți poziționa luminile de fundal în diferite puncte pe verticală. Corpurile PAR pot funcționează bine în special pentru iluminarea din spate. Puteți schimba culoarea și intensitatea pentru a personaliza aspectul.

     Iluminare în jos: O altă modalitate de a adăuga dimensiune luminii de scenă este iluminarea în jos. Iluminarea în jos poate varia în intensitate. Rețineți că unii designeri folosesc termenul „iluminare în jos” pentru a însemna lumini care sunt poziționate la picioare și aruncă lumină în sus, iar alții folosesc termenul pentru a însemna lumini care sunt poziționate deasupra scenei și strălucesc drept în jos sau în jos la un unghi.

     Iluminare laterală și laterală înaltă: aveți nevoie și de lumini poziționate la marginile orizontale ale scenei pentru a ilumina artiștii de ambele părți. Iluminarea laterală înaltă se referă în special la iluminarea laterală care este poziționată sus, astfel încât să strălucească pe capul și umerii artiștilor. Aceste lumini sunt critice pentru a face expresiile faciale ale actorilor clar vizibile.

 

CULORI SI TEXTURI ILUMINATE

     Cu instrumentele de culoare și textura pe care le au la dispoziție, designerii de iluminat pot influența puternic imaginile și atmosfera unei producții. După cum am văzut, gelurile permit tehnicienilor de iluminat să schimbe culoarea luminilor. Ele pot chiar stratifica sau combina geluri pentru a crea variații de culoare. Folosind lumini colorate diferite pentru a ilumina o scenă, designerii de iluminat pot adopta una dintre aceste abordări:

     Monocromatic: o schemă de culori monocromatică este limitată la diferite nuanțe ale aceleiași culori. Aceasta este o alegere bună atunci când doriți să păstrați iluminarea simplă sau să accentuați o culoare.

   Complementare: culorile complementare sunt opuse una față de alta pe roata de culori. Asocierea acestor opuse este o modalitate bună de a crea contrast. De exemplu, puteți asocia albastru și galben sau roșu și verde. Nu ar trebui să stratificați culori complementare, deoarece acestea vor crea nuanțe noroioase.

     Triade: designerii de iluminat pot folosi trei culori diferite într-o scenă pentru mai multă varietate vizuală. Când aceste culori creează un triunghi pe roata de culori, schema de culori este cunoscută sub numele de triadă. De exemplu, puteți combina roșu, verde și albastru sau cyan, magenta și galben.

     Culori adiacente: prin împerecherea culorilor adiacente - adică culori una lângă alta pe roata de culori - un designer de iluminat poate crea un aspect estompat de la o culoare la alta.

     Culori reci sau calde: De asemenea, puteți invoca o anumită stare de spirit și o anumită temă de culoare combinând culori de aceeași temperatură. De exemplu, combinarea roșu, portocaliu și galben poate face ca scena să se simtă caldă.

     Iluminarea colorată poate invoca o anumită dispoziție sau poate contribui la senzația generală a unei scene, dar asta nu este tot. Modificările în schema de culori a luminii pot de asemenea să acționeze simbolic și să fie asociate cu anumite teme sau personaje dintr-un spectacol. De exemplu, un designer de iluminat pentru o producție „Lacul lebedelor” a remarcat într-un interviu că, în timp ce paleta de culori a spectacolului este în mare parte albă, iluminarea încorporează un pic de albastru atunci când Swan este pe scenă.

     Textura este un alt mod important în care designerii de iluminat pot avea un impact direct asupra imaginilor dintr-o scenă. Folosind gobo-uri cu modele pe ele, designerii de iluminat pot transforma aspectul unei scene. Chiar și în producțiile în care decorurile sunt minime, modelul de iluminare potrivit poate crea impresia că interpreții se află într-o junglă, în oraș, afară într-o noapte înstelată sau într-o biserică cu vitraliu.

     În acest moment, s-ar putea să vă întrebați cum planifică designerii de iluminat iluminatul pentru o producție scenă. Acesta este un proces implicat care începe cu citirea scenariului și se extinde până la spectacolul live. După ce s-au familiarizat cu producția - în ceea ce privește personajele, intriga și decorul care va fi pe scenă - un designer de iluminat poate începe să dezvolte un plan.

     Acest plan va începe cu împărțirea scenei în zone care necesită control independent al luminii. Pentru producțiile care folosesc întreaga scenă pentru majoritatea scenelor, designerul de iluminat va desemna segmente generale care sunt împărțite uniform pe scenă. Cel mai simplu exemplu ar fi un segment central cu un segment lateral pe scena stânga și scena dreapta.

     Modul în care un designer desemnează zonele va depinde în întregime de producție și de decor, așa că nu există o abordare universală. Fiecare nouă producție la care lucrează un designer de iluminat trebuie să înceapă de la zero.

     După ce designerul împarte scena cu zonă, se vor gândi la fiecare zonă în ceea ce privește culoarea. Anumite zone trebuie să aibă propriile variații de culoare controlabile? În unele cazuri, este posibil să puteți grupa segmente adiacente pe scenă. Sau poate fi necesar ca fiecare segment să aibă propriile controale de culoare.

Corpuri de iluminat suspendate

     Instalarea corpurilor de iluminat este o sarcină lăsată cel mai bine unui profesionist de încredere, care are echipamentul și expertiza necesare în modul de agățare a luminilor de scenă. Cel mai important lucru pe care să-l acordăm prioritate este siguranța. Instalatorii profesioniști de iluminat vor atașa în mod obișnuit felinarele la o țeavă de oțel sau o ferme folosind cleme de iluminat. Pe măsură ce instalatorii conectează luminile la țeavă sau la țeavă, ei vor folosi, de asemenea, un cablu de siguranță, care se înfășoară atât în ​​jurul țevii, cât și pe jugul sau mânerul dispozitivului de fixare, pentru a-l fixa mai mult.

     Poziționarea luminilor depinde de modul în care designerul a segmentat scena și de unghiurile de iluminare a scenei pe care doresc să le obțină. Probabil că vor exista mai multe grupări de lumini în jurul scenei. Rețineți că unele lumini, cum ar fi un punct de urmărire, nu sunt agățate deloc. Acestea sunt independente și pot fi poziționate într-o varietate de puncte din teatru sau arenă.

 

CUM SĂ LUCRAȚI CU UN DESIGNER DE ILUMINAT

     După cum arată un designer de iluminat cu experiență și profesor de design de iluminat, nu există o formulă exactă pentru procesul de proiectare a iluminatului sau cine colaborează la o producție, deoarece fiecare producție este unică. Designerii de iluminat sunt experții atunci când vine vorba de iluminarea unei scene, dar regizorii sau alții care lucrează la o producție îl pot ajuta pe designerul de iluminat, astfel încât să poată face tot posibilul. Urmați aceste sfaturi atunci când lucrați cu un designer de iluminat de scenă:

     Începeți devreme: începeți să comunicați cu designerul dvs. de iluminat la începutul procesului. Aceasta înseamnă să distribuiți un scenariu, un videoclip al spectacolului sau orice materiale pe care le puteți ajuta să înțeleagă conținutul producției. Proiectarea iluminatului necesită timp, așa că nu așteptați până când sunteți în etapele târzii ale repetițiilor pentru a începe să lucrați cu un designer de iluminat.

     Comunicați-vă obiectivele și preferințele: dacă scriitorul, coregraful, regizorul sau compozitorul știe că există anumite obiective artistice pe care doresc să le atingă cu iluminarea, comunicați aceste obiective. Acestea ar putea fi obiective generale pentru iluminat sau ar putea fi specifice. De exemplu, puteți discuta despre o schimbare de culoare care ar trebui să aibă loc în timpul unei scene. Asigurați-vă că, dacă aveți anumite lucruri pe care le căutați în iluminat, anunțați designerul, astfel încât să poată lua în considerare aceste preferințe.

     Oferiți-le libertate artistică: deși doriți să vă oferiți propriile obiective spre considerare, este important să oferiți designerului dvs. de iluminat suficientă libertate pentru a proiecta cu adevărat iluminatul pentru spectacol. Designerii profesioniști de iluminat sunt probabil să aibă cunoștințe creative și expertiză tehnică pe care nu o aveți și pot folosi aceste cunoștințe de specialitate pentru a crea ceva extraordinar.

DESIGN PERSONALIZAT DE ILUMINARE SCENICĂ DIN INTEGRARE ILUMINATĂ

     Designul de lumini potrivit poate transforma o producție bună într-o performanță memorabilă. Prin unghiurile corecte, nivelurile de intensitate, culorile și texturile, lumina poate îmbunătăți o piesă de teatru, un concert, o slujbă muzicală, de dans sau de închinare.

              Luministi de la Scenotehnica.ro ar fi bucurosi sa va arate din secretele lor .

              Daca ti-a placut articolul atunci un like si un share ne-ar fi de ajutor .